Je online apotheker legt je de voordelen van wandelen uit

Niets zo fijn als een ommetje of een flinke wandeling om je weer goed te voelen. Wandelen is toegankelijk voor iedereen en niet alleen goed voor je fysiek, maar ook voor je gezondheid. Wandelen is een eenvoudige en doeltreffende sport die niet alleen helpt wanneer je gewicht wil verliezen of aan je conditie wil werken, maar die ook nog eens helpt tegen hart- en vaatziekten en diabetes. Dus geniet volop van alle voordelen van wandelen!

Langzaam beginnen

Wandelen is toegankelijk voor iedereen en is ook een stuk minder zwaar voor je lichaam dan joggen. Wandelen is een van de eenvoudigste en makkelijkst vol te houden duursporten en je kunt het altijd en overal doen. Maar toch is niet alle begin even gemakkelijk. Als je geen goede conditie hebt, dan kun je je wandelritme langzaamaan opbouwen door iedere keer net iets langer en iets intensiever te wandelen. En haal je die mythische “10.000 stappen per dag” niet? Een paar kleine aanpassingen aan je dagelijkse routine kunnen al een heel verschil maken: neem de trap in plaats van de roltrap, ga te voet naar de winkel, ga wandelen met de hond …

6 gezondheidsvoordelen van wandelen

Het is wetenschappelijk bewezen dat wandelen zowel goed is voor je lichaam als voor je geest. Een halfuur wandelen per dag versterkt je hart en je longen en verbetert tegelijkertijd je geheugen en je humeur. Wij geven je zes goede redenen om je wandelschoenen uit de kast te halen:

  • Wandelen tegen cholesterol: regelmatig bewegen is de beste manier om de hoeveelheid “slechte cholesterol” in je bloed te verlagen. Dertig minuten wandelen per dag verhoogt je HDL (of “goede cholesterol”) en helpt zo hart- en vaatziekten te voorkomen.
  • Je botten en je kraakbeen versterken: wandelen is goed voor je spieren en je botten en helpt het risico op osteoporose te verlagen. Bovendien helpt het bij de ontwikkeling van je botmassa en je kraakbeen, waardoor je soepeler kunt bewegen. Te weinig bewegen is de belangrijkste oorzaak van kwetsbaar kraakbeen in je gewrichten.
  • Een beter humeur en minder stress: voel je je niet optimaal of leid je een druk leven? Iedere keer dat je wandelt, produceert je lichaam endorfine en serotonine (twee neurotransmitters die betrokken zijn bij je stemming en die in verband worden gebracht met een goed gevoel), waardoor je je onmiddellijk beter voelt. Wandelen is dus een perfect natuurlijk antistressmiddel.
  • Je bloeddruk verlagen: ongeveer dertig minuten wandelen is voldoende om je bloeddruk te verlagen tot wel 24 uur na je inspanning. Wanneer je wandelt, gaat je bloed sneller pompen, waardoor je bloedvaten uitzetten en je bloeddruk omlaaggaat. Bovendien gaat je hart er harder door werken, waardoor je bloedsomloop en de zuurstoftoevoer in je lichaam verbeteren.
  • Goed voor je hersenen: wandelen zorgt voor meer zuurstof in je bloed en daar zijn vooral je hersenen blij mee. Zo krijgen de zenuwcellen meer zuurstof en meer bloed en kunnen ze zich ontdoen van de opgebouwde toxines. En dat merk je onder andere aan je geheugen, je leervermogen, je concentratie … Nog een voordeel: minstens acht uur wandelen per week zou het risico op een beroerte met ongeveer een derde verminderen.
  • Beter slapen: veel mensen hebben moeite om in slaap te vallen of om door te slapen. Wandelen is de ideale remedie voor een goede en herstellende slaap. Dertig minuten per dag is ruimschoots voldoende om de kwaliteit van je slaap aanzienlijk te verbeteren.

Dus, trek je wandelschoenen aan en zet vandaag nog de eerste stap naar een gezonder leven!