De tips van je online apotheker om langer bruin te blijven

Wie zomer zegt, zegt zon en wie zon zegt, zegt een mooi bruin kleurtje! Net na je vakantie en tegen het einde van de zomer heeft je huid eindelijk dat perfecte bruine kleurtje gekregen en dat wil je natuurlijk zo lang mogelijk behouden. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Het antwoord ligt op je bord!

Bruinen van binnenuit, het kan!

De voordelen van gezond eten zijn bijna eindeloos, maar wist je dat bepaalde voedingsstoffen je zowaar kunnen helpen om je mooie zomerse kleurtje langer te behouden? We weten allemaal hoe belangrijk een goede zonnebescherming is, niet alleen om je huid te beschermen, maar ook om voor om je huid zo goed mogelijk te laten bruinen. Maar je bruine kleurtje zo lang mogelijk verlengen draait volledig rond deze voedingsstoffen, zodat je blijft stralen tot lang na je vakantie:

  • De bondgenoot bij uitstek voor iedereen die zijn of haar zomerse kleurtje zo lang mogelijk wil behouden: bètacaroteen! Bètacaroteen (ook wel gekend als provitamine A) is ontegenzeggelijk een troef voor je huid en je schoonheid. Het helpt de melanine in je huid te activeren, het pigment dat verantwoordelijk is voor je huidskleur, en zijn antioxiderende werking helpt huidveroudering als gevolg van blootstelling aan uv-stralen te vertragen. En dat is nog niet alles! Het helpt tegelijkertijd je huid soepel te houden, je nagels te versterken en je haar stralend te houden. Bètacaroteen komt van nature voor in felgekleurde, gele tot oranje planten, zoals wortels, meloen, paprika’s en abrikozen, maar ook in groene bladgroenten.
  • Voedingsmiddelen rijk aan vitamine A. Vitamine A werkt als een heus schild tegen de schadelijke invloeden van uv-stralen en helpt bij het vernieuwen van de cellen van je huid, die daardoor sneller bruin wordt tijdens het zonnen. Je vindt de vitamine onder andere in eieren (en dan voor het eigeel), vis, boter en sommige kazen. Voor een bruine kleur die lang houdt, kies je dus best voor voedingsmiddelen rijk aan eiwitten en voor zuivelproducten.
  • Vitamine C is ideaal om je huid te versterken, zonnebrand te verminderen en je huid sneller te herstellen nadat je verbrand bent. Dus zelfs al draagt ze niet rechtstreeks bij tot het behouden van je zomerse tint, ze verbetert wel je de kwaliteit van je huid, waardoor je tan beter tot zijn recht komt. Voor een bord vol vitamine C gaat er niets boven een heerlijke fruitsalade: watermeloen, guave, papaja, kiwi, sinaasappel, mango, aardbei …
  • Om je huid mooi te laten bruinen is het ook belangrijk dat je haar goed hydrateert. En je huid hydrateren doe je niet alleen van de buitenkant. Vitamine E helpt de hydrolipidenfilm van je huid te versterken, waardoor ze haar barrièrefunctie beter kan uitvoeren. Geef voor een mooie, zachte en soepele huid de voorkeur aan plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie) en eet veel zaden (sesam, zonnebloem, lijnzaad …), amandelen en hazelnoten, allemaal enorm rijk aan vitamine E.
  • Een ander steringrediënt voor een mooi gebruinde huid: selenium. Selenium is een sporenelement dat je huid helpt voor te bereiden op de zon en je helpt sneller bruin te worden. Bovendien helpt het je huid te beschermen tegen de schadelijke stralen van de zon. Je vindt selenium voornamelijk in zeevruchten, dus wat dacht je ervan om je leuke dagje aan het strand af te sluiten met een bezoek aan een goed visrestaurant?