De tips van je online apotheker tegen slapeloosheid

Ruim 10% van alle volwassenen heeft last van slapeloosheid. Slapeloosheid wordt gekenmerkt door moeilijkheden met het in slaap vallen, vaak wakker worden gedurende de nacht en ’s ochtends te vroeg wakker worden. Je ervaart je slaap ook niet meer als rustgevend en overdag voel je je moe en ben je vaak geïrriteerd.

De voornaamste oorzaken van slapeloosheid

Iedereen heeft weleens moeite om in slaap te vallen of slaapt weleens slecht. Het feit dat je af en toe slecht slaapt, is geen ramp, maar als je meerdere nachten op rij slecht slaapt, dan kan het problematisch worden. We spreken dan van slapeloosheid. Een druk leven, stress, laat gaan slapen, sporten of werken net voordat je gaat slapen … slapeloosheid heeft veel verschillende oorzaken. Zo onderscheiden we:

  • Psychologische factoren (stress, bezorgdheid of depressie);
  • Omgevingsfactoren (geluiden, licht, warmte, nachtwerk);
  • Fysiologische factoren (een te zware maaltijd, cafeïnegebruik);
  • Pathologische factoren (rusteloze benen, slaapapneu, astma, allergieën).

Verschillende soorten slapeloosheid

Slapeloosheid is geen ziekte, maar eerder een symptoom. Dat wil zeggen dat het een manier is van je lichaam om je te waarschuwen dat er iets aan de hand is. Slapeloosheid kan acuut zijn (van korte duur) of chronisch (continu). Acute slapeloosheid komt het vaakst voor:

  • Acute slapeloosheid: acute slapeloosheid ontstaat vaak als een tijdelijke reactie op stress of op een verandering in je leven en kan onder meer te maken hebben met je studies, je beroep, je familie, je gezondheid of je financiële situatie. Meestal gaan je slaapproblemen na verloop van tijd vanzelf weer over.
  • Chronische slapeloosheid: bij langer durende slapeloosheid kan je vaak geen duidelijk uitlokkende factor meer aanduiden. Gaan slapen wekt dan vaak onbewust negatieve gevoelens of piekergedachten op en slapen wordt een opgave, brengt frustratie met zich mee en staat niet meer symbool voor ontspanning en rust.

Tips om goed te slapen

Als je last hebt van slapeloosheid, dan is het belangrijk om te zorgen voor een goed slaapritme. Dat doe je onder andere door, voordat je gaat slapen, je mentale en lichamelijke activiteit te beperken. Zorg voor een overgangsperiode aan het eind van de avond om je te ontspannen: stop met werken en speel niet tot de laatste minuut op je smartphone en vermijd intensieve inspanningen net voordat je gaat slapen.

Je slaapmechanismen hangen samen met je gedrag op het moment dat je gaat slapen. Bij mensen met slapeloosheid zijn die mechanismen verstoord. Een paar simpele tips kunnen een wereld van verschil maken voor een gezonde en herstellende slaap:

  • Vermijd ’s avonds stimulerende middelen, zoals koffie, thee en vitamine C;
  • Eet ’s avonds geen overdadige maaltijden en vermijd alcohol bij het eten;
  • Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen en voor de liefde, maar probeer geen televisie te kijken, te werken of te eten in bed;
  • Probeer zo min mogelijk te sporten en vermijd andere stimulerende activiteiten na 17 uur en probeer ’s avonds te ontspannen, bijvoorbeeld door te lezen of naar muziek te luisteren;
  • Slaap in een goed verluchte slaapkamer die noch te warm noch te koud is;
  • Een warm bad is geen goed idee om in slaap te vallen: je lichaam verlaagt je lichaamstemperatuur juist om te slapen, neem daarom liever een lauw bad (maximaal 37°C);
  • Luister naar je lichaam: als je ogen dichtvallen en je begint te gapen, dan is het tijd om te gaan slapen.

Welterusten!