De tips van je online apotheker voor sporten en migraine

Niets gaat vanzelf met een migraine … Sterker nog, volgens de WGO (Wereldgezondheidsorganisatie) behoort een migraine tot de top 20 van aandoeningen met de grootste invloed op de levenskwaliteit. Er zijn enorm veel uitlokkende factoren en individuele variaties, om nog maar te zwijgen over de verschillende reacties op de voorgeschreven medicijnen. Als je last hebt van migraines, dan weet je ongetwijfeld dat lichamelijke inspanningen je pijn kunnen verergeren tijdens een aanval. Maar moet je daarom alle activiteiten maar links laten liggen? Integendeel!

Wat is een migraine precies?

Zo’n 12% van de bevolking heeft last van migraines. Vrouwen hebben er drie keer meer last van dan mannen en vanaf hun 45 jaar heeft zelfs een kwart van alle vrouwen er regelmatig last van. Migraine is een soort hoofdpijn die gepaard gaat met minstens twee van de volgende symptomen:

  • Hemicranie (pijn aan één kant van je hoofd);
  • Kloppingen (het gevoel dat je je hartslag voelt in je hoofd);
  • Hevigheid (je kunt geen eenvoudige dagelijkse dingen meer doen);
  • Verergering bij lichamelijke inspanning.

Bovendien gaat een migraine vaak gepaard ofwel met misselijkheid en overgeven, ofwel met een overgevoeligheid voor geluid (fonofobie) of voor licht (fotofobie). Bij een lichte aanval kun je je dagelijkse activiteiten gewoon voortzetten, maar een ergere aanval houdt je heel de dag in bed in een donkere kamer, zonder dat je iets kunt doen. Een migraineaanval duurt gemiddeld tussen de 4 en de 72 uur.

Migraine en sport

Als je last hebt van migraines, dan kan lichaamsbeweging de intensiteit van je pijn verergeren. Maar tegelijkertijd draagt sporten, binnen de grenzen van je fysieke mogelijkheden, bij tot je lichamelijke evenwicht en kan het zelfs de intensiteit van je aanvallen verminderen. Kies bij voorkeur voor lichte sporten, zoals joggen, fietsen of zwemmen. We geven je een paar tips waarmee je toch nog je lievelingssport kunt blijven uitoefenen:

  • Luister naar je lichaam: verhoog de duur en de intensiteit van je inspanningen geleidelijk aan. En nog belangrijker: warm jezelf langzaam op en leer je grenzen kennen;
  • Herken je uitlokkende factoren: als de zon of uitdroging bijvoorbeeld tot je uitlokkende factoren behoren, ga dan bij voorkeur binnen sporten en zorg dat je altijd voldoende drinkt;
  • Vermijd cafeïnehoudende dranken en alle voedingsmiddelen die een aanval kunnen uitlokken;
  • Zorg dat je altijd je migrainemedicatie binnen handbereik hebt.

Als je last hebt van migraines, maar je wil toch gaan sporten, praat er dan eerst over met je huisarts of met een sportarts voordat je ermee begint. Veiligheid voor plezier!