De tips van je online apotheker om te sporten bij warm weer

Kun je gaan sporten als het warm is? Of is het zelfs gevaarlijk om te sporten als de zon volop schijnt? Wanneer het kwik boven de 25°C uitkomt, is het verstandig om een paar belangrijke regels te volgen en goed op te letten om een zonnesteek te voorkomen en je lichaam niet onnodig te laten afzien. Maar hoewel het af te raden is tijdens de heetste uren van de dag, is het zeker mogelijk om in de zomer je favoriete sport te blijven beoefenen, zij het onder bepaalde voorwaarden en met de juiste voorbereiding.

Mag je sporten als het warm is?

Wanneer het warm is, moet je extra voorzichtig zijn als je van plan bent om te gaan sporten of andere zware lichamelijke inspanningen te doen. Hoe kun je je het best kleden? Hoe kies je de juiste plaats en het juiste moment? Hoe herken je de symptomen van hyperthermie? Wij geven je zes tips om te sporten bij warm weer:

  • Hydratatie: de belangrijkste regel wanneer het warm is! Bij warm weer is het nog belangrijker om voldoende te drinken en te anticiperen op de dorst, omdat het gevoel van dorst vaak pas te laat komt. Uitdroging is de belangrijkste oorzaak van hittegerelateerde ongemakken. Begin jezelf te hydrateren nog voordat je begint te sporten en kies ofwel voor water ofwel voor een goede sportdrank op basis van elektrolyten.
  • ’s Ochtends vroeg beginnen: een andere gouden regel is het kiezen van het juiste moment om te sporten. Het ideale tijdstip is voor 10 uur ’s ochtends, wanneer de zon nog niet op haar hoogtepunt staat, de temperaturen nog niet al te hoog zijn opgelopen en er nog schaduw is. Vermijd koste wat kost om te gaan sporten tijdens de heetste uren van de dag. En vertrek ook niet met een lege maag, maar begin je dat met een licht ontbijt op basis van fruit, granen en een zuivelproduct.
  • Jezelf goed kleden: extreme hitte zorgt ervoor dat je meer zweet. Om te voorkomen dat je doorweekt rondloopt, is de keuze van je kleding erg belangrijk. Kies daarom voor losse kleren (die niet aan je lijf blijven plakken), bij voorkeur in lichte kleuren (wit houdt geen warmte vast, in tegenstelling tot donkere kleuren). En wat betreft het materiaal: kies het liefst voor katoen of voor functionele of synthetische vezels die het zweet afvoeren en de opwarming van je lichaam tegengaan.
  • De juiste sport kiezen: wanneer het warm is, is het verstandig om te kiezen voor minder intense sporten, zoals:
    • Zwemmen (bij voorkeur in een binnenzwembad) combineert lichamelijke inspanning met een aangename verkoeling. Let wel op: maak, om een thermische schok te voorkomen (een te groot verschil tussen de hoge buitentemperatuur en het koude water, ook wel gekend als hydrocutie), eerst je nek nat voordat je in het water gaat.
    • Wandelen (’s ochtends vroeg of ’s avonds) is ook ideaal wanneer het buiten warm is. Je gebruikt je spieren en activeert je bloedsomloop zonder je lichaamstemperatuur te veel de hoogte in te jagen.
  • Laat je lichaam wennen aan de hitte: als je in de zomer je lievelingssport wil blijven beoefenen, begin dan langzaamaan, om je lichaam te laten wennen aan de zomerse hitten. De lente, met haar steeds warmer wordende dagen, is ideaal.
  • De symptomen van een zonnesteek herkennen: in geval van te zware inspanningen bij warm weer kun je last krijgen van hyperthermie (de bekende “hitteslag”). Hyperthermie is een toename van de lichaamstemperatuur als gevolg van exogene hitte (dat wil zeggen afkomstig van buitenaf en niet geproduceerd door je lichaam), in combinatie met een paar typische symptomen (lichte tot zware koorts (meer dan 40°C), een rode en warme huid, een versnelde hartslag, flauwvallen). De waarschuwingen voor hyperthermie die je lichaam geeft, zijn onder andere dorst, krampen, duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Als je tijdens het sporten een of meer van die symptomen opmerkt, stop dan onmiddellijk, ga in de schaduw zitten waar het koel is, rust goed uit en drink water of een sportdrank in kleine slokjes. Als de symptomen niet weggaan of zelfs erger worden, ga dan naar je dokter.

En ten slotte, als je toch besluit om buiten te gaan sporten bij warm weer, vergeet dan zeker niet om een goede zonnecrème te gebruiken die zweetbestendig is en geschikt voor intensieve inspanningen! Volg je onze tips, dan zijn de zomer en de warmte al geen obstakels meer om je strandlijf alvast te bewaren voor volgend jaar!