De tips van je online apotheker om te stoppen met roken

We weten allemaal dat roken enorm slecht is voor de gezondheid, maar toch is stoppen met roken gemakkelijker gezegd dan gedaan! En zelfs al is er enorm veel informatie beschikbaar over stoppen met roken, het is niet altijd even eenvoudig om er wijs uit te worden. Heb je beslist om te stoppen met roken? Gefeliciteerd, de eerste stap naar een gezonder leven is gezet!

Verslaving aan tabak

Sigarettenrook is een mengeling van gassen en deeltjes. In de niet-verbrande tabak van een sigaret zitten al 2.500 chemische bestanddelen, maar tijdens het verbranden van de tabak worden die 2.500 deeltjes omgezet in 4.000 andere bestanddelen, waarvan er vele giftig zijn voor ons lichaam en waarvan een vijftigtal geïdentificeerd werd als kankerverwekkend. De bekendste giftige stoffen in sigaretten zijn:

  • Teer, verantwoordelijk voor kankers gerelateerd aan tabaksgebruik. Bovendien heeft teer een schadelijke invloed op de weefsels en slijmvliezen;
  • Giftige gassen zoals koolstofmonoxide, dat de hartslag, de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten verhoogt;
  • Zware metalen zoals kwik en lood.

Naast die giftige stoffen bevat tabak ook nicotine, de stof die verantwoordelijk is voor de verslavende werking van sigaretten. Want hoewel voor veel rokers een sigaret synoniem staat voor ontstressen, ontspannen en gezelligheid, kunnen ze er ook snel verslaafd aan worden. We onderscheiden drie verschillende soorten verslaving aan tabak:

  • We spreken over een lichamelijke verslaving wanneer je hersenen wachten om gestimuleerd te worden door de nicotine. Als je als roker een tekort aan nicotine hebt, dan kan dit type verslaving leiden tot verschillende symptomen, zoals een onbedwingbare drang om te roken, prikkelbaarheid, slecht slapen, depressie, concentratieproblemen, een toename van de eetlust …
  • Een psychologische verslaving: als je rookt, dan is een sigaret een manier om jezelf een plezier te doen, om om te gaan met stress of met zenuwen, om je emoties te overwinnen, om je te concentreren enz. Personen die lijden aan dit type verslaving hebben sigaretten nodig om na te kunnen denken, om te ontspannen of om zich simpelweg beter te voelen.
  • Omgevings- of gedragsverslaving: in dit geval wordt tabak gelinkt met omstandigheden, personen of plaatsen (een avondje onder vrienden, je koffiepauze enz.) die ervoor zorgen dat je zin krijgt om te roken. Je ontwikkelt een soort van automatisme (bijvoorbeeld jaren aan een stuk twintig keer per dag een sigaret opsteken) waardoor je sneller naar een sigaret grijpt.

En in veel gevallen is je verslaving een combinatie van twee of drie van de hierboven genoemde types, wat het vaak nog moeilijker maakt op te stoppen met roken!

Ontwenningsverschijnselen

Het klopt dat stoppen met roken een aantal onaangename ontwenningsverschijnselen met zich meebrengt, maar wees gerust, die ongemakken zijn normaal en een goed teken! Ze geven aan dat je lichaam en je geest zich aanpassen aan de terugkeer naar hun “natuurlijke” staat. De symptomen kunnen variëren naargelang het aantal jaren dat je gerookt hebt, het aantal sigaretten per dag en het vermogen van je lichaam om zich te herstellen. Toch zijn ze maar tijdelijk, terwijl je de positieve effecten van stoppen met roken voor de rest van je leven meeneemt!

Nicotinevervangers

Het was de Zweedse chemicus Ove Fernö, zelf een roker, die in 1970 de nicotinevervanger uitvond. Zijn nicotinevervangers, in de vorm van kauwgums, werden gebruikt door de bemanning van de onderzeeërs van de Zweeds marine die het moeilijk hadden met het feit dat ze niet mochten roken in hun onderzeeërs.

Patches, gummies, zuigtabletten, kauwgum … vandaag de dag zijn nicotinevervangers verkrijgbaar in allerlei vormen en in de juiste dosis kunnen ze je helpen om van je verslaving af te komen: ze bezorgen je lichaam een kleine hoeveelheid nicotine waardoor je minder nood hebt aan tabak. Daarnaast hangt de beste behandeling af van hoe lang je al rookt, hoeveel sigaretten je per dag rookt en je type verslaving. Je huisarts of je apotheker helpen je graag bij het bepalen van de beste aanpak!

Kun je nog wat extra hulp gebruik om van die vervelende sigaret af te komen? Motivatie is alles! Praat erover met je huisarts en met je vrienden en familie en ontdek ook onze tips om te stoppen met roken en om te stoppen zonder dikker te worden. Succes!